Pracownia Sensos przeprowadza ambitne szkolenia dla nauczycieli. Propnujemy (otwarte/zamknięte/wyjazdowe) warsztaty, których celem jest pokazanie i wykorzystanie w procesie nauczania technik i osiągnięć z zakresu NEURONAUK. Szkolenia dla rad pedagogicznych prowadzone są na terenie placówki zamawiającej. Często są to szkolenia łączone dla nauczycieli kilku placówek. Dla uczniów na terenie szkoły, prowadzimy autorskie warsztaty (3h lub 6h) rozwijające pamięć i uwagę, umiejętności i techniki uczenia się oraz warsztaty rozwijające kompetencje miękkie.
Metodyka
TWÓJ MÓZG - dieta, dobre nawyki, centrum pamięci.
MNEMOTECHNIKI w nauczaniu sukcesem nauczyciela – techniki skutecznego zapamiętywania.
NEUROPEDAGOGIKA w szkole – preferencje sensoryczne, profile dominacji, style uczenia się, system VAK.
NEUROBIK - ćwiczenia mózgu. Jak wykorzystać potencjał mózgu w procesie uczenia się.
KONCENTRACJA uwagi – jak rozwijać uwagę i pamięć uczniów?
MYŚLENIE WIZUALNE W EDUKACJI – ABC scetchnotingu, etapy myślenia wizualnego.
Nauczanie PRZYJAZNE MÓZGOWI – metody stosowane w nauczaniu wobec postulatów neurodydaktyki.
Metody aktywizujące - wspomaganie dzieci w rozwijaniu ZDOLNOŚCI DO SKUPIANIA UWAGI I ZAPAMIĘTYWANIA.
METODY AKTYWIZUJĄCE w przedszkolu – rozwijanie inteligencji wielorakich.
PRZYSPIESZONE UCZENIE (się) w profilaktyce i terapii – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
Psychologiczne aspekty motywowania uczniów do nauki.
Techniki wychowawczo-edukacyjne
Umiejętności
Potrzebujesz konkretnych wskazówek, aby wykorzystać postulaty neurodydaktyki w procesie edukacyjnym? Sama szukam dobrych metod poprawy pracy mózgu i warsztatów z zakresu nauczania przyjaznego mózgowi.
Z myślą o Was stworzyłam Brain Academy - cykl otwartych warsztatów dla nauczycieli, rodziców, których celem jest pokazanie i wykorzystanie w procesie rozwoju i uczenia technik i osiągnięć z zakresu NEURONAUK.
Zapoznaj się z warsztatami tutaj.
Klasa na medal – integracja grupy
Warsztaty mają na celu zbudowanie zaufania i pogłębienie relacji w grupie. Wzmacnianie pozytywnej energii zespołowej. Przez dyskusję i zabawę dzieci uczą się wzajemnej akceptacji i ciekawości. Uczniowie mają okazję poznać się lepiej w przyjaznej atmosferze.
Cele:
Naprawdę silni – kształtowanie pewności siebie
Naprawdę silni, to znaczy odnosić sukcesy w kontaktach ze sobą i z innymi. Znakomita okazja do budowania poczucia własnej wartości i wysokiej samooceny. Brak pewności siebie u wielu dzieci wiąże się z lękami i niepewnością. Takie uczucia często nie pozwalają odkryć własnych zasobów i wykorzystać ich efektywnie.
Cele:
Rozwiązywanie konfliktów
Nauka komunikowania się bez przemocy. Poznanie podstawowych metod negocjacji i mediacji na gruncie szkolnym. Warsztat może mieć formę interwencji w klasach, w kŧórych występuje konflikt. Program dostosowany do potrzeb grupy.
Cele:
Trening pamięci – mnemotechniki
Warsztat doskonalący zapamiętywanie, czyli mnemotechniki na zawołanie. Nauka twórczych metod przyswajania nowej wiedzy. Poznanie sposobów na efektywną naukę. Uczniowie dowiedzą się, czym jest pamięć i jak funkcjonuje.
Cele:
Efektywne uczenie się
Wyjaśnienie uczniom, jak bardzo ważne jest odkrycie swojego preferowanego stylu uczenia się. Poznanie nowych strategii uczenia się – strategie wzrokowe, słuchowe, ruchowe. Tworzenie map edukacyjnych. Rozwijanie motywacji do nauki – tworzenie własnej wizji, ustalanie wyraźnych celów. Trening wyobraźni. Poznanie ćwiczeń, które pomagają uczyć się.
Cele:
Stres pod kontrolą
Jak radzić sobie ze stresem przed klasówką lub egzaminem? Aktywne i różnorodne sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Po czym poznam, że jestem zestresowany? Jakie metody stosować codziennie, aby zmniejszyć napięcie i zdenerwowanie? Trening autogenny.
Cele:
Wszyscy wygrywamy – pogłębianie relacji w grupie
Proponowane gry mają ułatwić lepsze rozumienie i docenianie innych. Dzieci mają okazję uczyć się harmonijnego współżycia, zmieniają dawne wzorce postępowania i traktowania ludzi czy innych dzieci. Budowanie zdrowych relacji przez rozwijanie umiejętności i zdolności dziecka.
Cele:
Profilaktyka uzależnień
Zajęcia dostarczają aktualnej i fachowej wiedzy na temat szkodliwości substancji i zachowań uzależniających. Opracowywanie wspólnie z grupą sposobów na zaspokajanie różnych potrzeb rozwojowych bez alkoholu czy narkotyków. Możliwy wariant warsztatów: profilaktyka uzależnienia od gier i internetu.
Cele:
Kompas uczuć i emocji – poznaj siebie
Okazja do poszerzania świadomości emocji, czyli w jaki sposób wykorzystać emocje z pożytkiem dla siebie i innych. Uczestnicy w grupach zaprojektują szkic rozwoju emocjonalnego, który pomoże im zrozumieć, jak rozwijają się ich uczucia, jak kooperują z ciałem i ze świadomością.
Cele:
Trening koncentracji uwagi
Podczas warsztatu uczestnicy poznają techniki ułatwiające koncentrację uwagi w szkole i podczas codziennych działań. Dowiedzą się, w jaki sposób wyciszyć się i skupić na tym, co jest ważne, co właśnie robią. Celem warsztatu jest zwiększenie efektywności uczenia się poprzez naukę koncentracji.
Cele:
Trening twórczości – myślenie i działanie twórcze
Celem warsztatu jest zwrócenie uwagi na rolę, jaką pełni w życiu ucznia postawa kreatywna i twórcza. Uczestnicy będą mieli okazję przećwiczenia: wyobraźni, płynności i giętkości myślenia, spostrzegawczości, formułowania problemu. Działania rozwijające myślenie i kreatywność.
Cele:
Improwizacja ruchu i symbolika ciała – trening rozwojowy
Metoda pracy z ciałem, metoda twórczego ruchu w rozwoju naturalnym, emocjonalnym i społecznym. Warsztat stanowi przestrzeń do uczenia się kompetencji społecznych poprzez ruch, taniec i odczuwanie ciała. Dzięki temu, że sytuacje społeczne i emocjonalne są wyrażane przez ciało, młodzież uczy się realistycznie oceniać siebie i innych, co służy zapobieganiu przemocy. Uczą się tego, co piękne, harmonijne, porywające, pozytywne.
Cele:
Inteligencja kinestetyczna (duża i mała motoryka)
Gry i zabawy ruchowe klasyczne, koordynacja ruchowa. Taniec, improwizacja ruchu, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, wyrabianie płynności ruchu. Zabawy ręczne, rozluźnianie i uelastycznianie mięśni ręki. Improwizacje dramowe – proste i złożone.
Cele:
Inteligencja interpersonalna (społeczna)
Praca w grupie, wspólne przygotowywanie i wykonywanie zadań. Zabawy ruchowe na współpracę i zaufanie. Zabawy z piłkami, tkaniną i folią malarską. Dzieci przygotowują w parach niespodzianki dla kolegi, a następnie wręczają je, utrwalając właściwe formy zachowania zarówno przy wręczaniu, jak i otrzymywaniu prezentów. Wspólny plakat – „Przepis na dobrego kolegę”. Roznowy filozoficzne, np. jak można się z kimś zaprzyjaźnić?
Cele:
Matematyka i rozumowanie logiczne
Zabawy z matematyką, zabawy z cyframi. Zabawy z figurami, projektowanie „przedziwnych budowli”. Eksperymenty naukowe. Historyjki obrazkowe, gry logiczne. Duże gry planszowe. Modele wizualne pojęć matematycznych. Doświadczanie relacji, szeregów, sekwencji. Projektowanie – geometryczne kolaże.
Cele:
Inteligencja językowa (mówienie, czytanie, pisanie)
Rozwijanie słownika, zabawne opisy. Zagadki językowe, odpowiadanie na pytania. Wywiady z misiem. Twórcze pisanie. Zabawy z poezją oraz bajką. Projektowanie szkieletu bajki. Modelowanie kinestetyczne bajki. Od bazgrania do pisania – rysowanie węglem.
Cele:
Inteligencja muzyczna
Odgadywanie dźwięków, naśladowanie dźwięków. Szalona orkiestra z wykorzystaniem różnych „instrumentów”. Śpiewające lale, misie, śpiewanie głośne i ciche. Ruch ekspresyjny – odgrywanie historii kreowanej dźwiękami, rysowanie do muzyki. Szalona orkiestra z dyrygentem.
Cele:
Inteligencja wizualno-przestrzenna
Quizy i zgadywanki na orientację i wyobraźnię wzrokowo-przestrzenną. Tworzenie labiryntów, schematów i origami. Rysowanie map – pokój misia, droga do domu. Rzeźby z gliny lub masy solnej. Doświadczanie przestrzeni, mierzenie odległości. Modelowanie wizualne, budowanie konstrukcji.
Cele:
Inteligencja intrapersonalna (poczucie własnej wartości)
Jak się czuję – słownik emocji, malowanie emocji. Co lubię, jaka/i jestem, ćwiczenie nowych umiejętności, np. odwagi. Co potrafię zrobić – lista umiejętności dziecka. Odpowiadanie na pytania: co ważne jest dla dziecka i co ono sądzi o „tym”? Oto Ja – rysowanie siebie, własnego herbu. Odrysowaywanie wlasnej postaci.
Cele:
Inteligencja przyrodnicza (nauka i przyroda)
Odkrywanie koncepcji naukowych. Stany pogody, rysowanie różnych stanów pogody. Odczytywanie pogody z mapy. Czytanie o zwierzętach, filmy przyrodnicze. „Skarby” natury – tworzenie obrazków z liści, szyszek, kamyczków. Eksperymenty przyrodnicze.
Cele:
Myślenie i kreatywność
Sesja prowokacyjnych pytań, gra w pytania, odgadnij, co mam na myśli. Kreatywne uzupełnianie, twórcza wizualizacja. Opowiadania kreatywne. Burza mózgów. Budowle z chrupek, patyczków, papieru. Rozwiązywanie „małych” problemów. Kolaż ze wszystkiego. Tworzenie mapy myśli (skojarzeń).
Cele:
Pamięć i koncentracja
Zabawy na spostrzegawczość i łamigłówki. Skojarzenia i memo. Zabawy ruchowe na uważną obserwację i pamięć wzrokową. Mapy skojarzeń, wizualizacje sensoryczne. Układanie szlaczków, rozet, kompozycji gniazdowych z pamięci. Gry i programy multimedialne.
Cele:
Inteligencja emocjonalna
Nazywanie uczuć, zabawa w miny. Zadania decyzyjne, podejmowanie wyborów. Aktywne słuchanie, opowieści z morałem na temat. Rzeźby w parach, naśladowanie ruchów. Historia z fotografii.
Cele: